בקשה לביצוע שטר או שיק וביצוע עיקול בטרם ביצוע מסירת אזהרה בהוצאה לפועל.

על מנת להגיש בקשה לביצוע שטר בהוצאה לפועל יש לדעת האם בידי מבקש הבקשה שטר.

מכאן עולה השאלה מהו שטר ?

התשובה לכך נעוצה בסעיף 81א לחוק ההוצאה לפועל אשר מגדירה כדלקמן:

” שטר חליפין, שטר חוב ושיק כמשמעותם בפקודת השטרות (בחוק זה – שטר)”

מאז ומתמיד ניהלו צדדים בין אם פרטיים או עסקיים  יחסים על בסיס תשלום בהמחאות אשר ידועים תחת השם צ’ק או שיק ושטרות.

בהרבה מאוד מקרים רואים אנו את תשלומי השכירות מבוצעים על ידי המחאות (שיקים) אשר הוצמדו לרב לחוזים בנוסף לשטר בטחון.

יוער, כי בהתאם לפקודת השטרות אין הבדל בין שטר חליפין, שטר חוב והמחאה (שיק) ודינם כאחד.

חוק ההוצאה לפועל רואה שטר כפסק דין פסוק שנקבע על ידי בית משפט.

כלומר, על מבקש ביצוע השטר, הזוכה, לא נדרש לנהל הליך מקדים כדי להוכיח את חוב החייב כלפיו.

המחוקק יוצא מנקודת הנחה, כי מוסר השטר אשר חתם על השטר אין בדעתו להתגונן ולכן יש לחסוך לזוכה את ההוצאות המיותרות.

על כן, המחזיק בשטר שהופר רשאי לפעול לטובת גביית השטר באותם התנאים ש מחזיק פסק דין.

אולם, להבדיל אלפי הבדלות ממחזיק פסק דין, בהליך זה ניתנת לחייב זכות להתגונן באמצעות הגשת התנגדות בלשכת ההוצאה לפועל בה נפתח התיק.

הרעיון שעומד אחר ס.81א’ לחוק ההוצאה לפועל הינו מתן אפשרות למחזיק ההמחאה שחוללה לפעול לגבייה בגינה ככל המוקדם.

כאמור, שטר או שיק (המחאה) הינם כפסק דין ועל כן יש לאפשר למחזיק לבצע את פעולות הגבייה בהקדם.

אך אם תוגש התנגדות יופנו הצדדים להתדיין בבית המשפט המוסמך לדון בטענות ההתנגדות בכפוף לסמכות הדיונית.

במקרה זה, הבקשה לביצוע השטר הופכת לכתב תביעה בסדר דין מקוצר וההתנגדות הופכת לבקשת רשות להתגונן.

בנוסף לכך, בהתאם ככל והשטר שהוגש ניתן במסגרת הלוואה אזי, על המבקש לפעול בהתאם לחוק הסדרת הלוואות חוץ-בנקאיות, התשנ”ג-1993.

סעיף 8 לחוק הסדרת הלוואות חוץ-בנקאיות קובע כדלקמן:

8. סדרי דין (תיקון: התש”ס)

(א) הגיש מלווה תובענה בבית-משפט נגד לווה, או הגיש נגדו בקשה ללשכת ההוצאה לפועל לביצוע פסק-דין או לביצוע שטר, והכל בקשר לחוזה הלוואה, יצרף לכתב התביעה או לבקשה העתק של פסק-הדין או של החוזה לפי העניין.

(ב) בתובענה או בקשה כאמור בסעיף-קטן (א) יציין המלווה את הסכום שתשלומו נדרש ואת אופן חישובו וכן פרטים אלה:

(1) כל הפרטים שיש לגלותם לפי סעיף 3(ב);

(2) התשלומים ששילם הלווה לפרעון ההלוואה ומועדיהם, בפירוט סכום ההלוואה והריבית בכל תשלום;

(3) יתרת החוב במועד הגשת התובענה;

(4) התשלומים שבפיגור, וסכומי הריבית וריבית הפיגורים ביחס אליהם שנצברו עד למועד הגשת התובענה;

(5) כל סכום שמועד פרעונו הוקדם, וסכום הריבית ביחס אליו שנצבר עד למועד הגשת התובענה;

(6) כל פרט אחר שיקבע שר המשפטים בהתייעצות עם שר האוצר.”

למען הסר ספק, סעיף 8 לחוק חל על כל הלוואה בין אם זו נתנה במסגרת פעילות עסקית ובין אם פרטית בין אדם לחברו.

יחד עם זאת, סעיף 8 לחוק הסדרת הלוואות חוץ-בנקאיות מכיל בתוכו  סדרי דין ואינו יוצר חובה כזו או אחרת.

רוצה לומר, כי מלווה שאין עיסוקו במתן הלוואות, פטור הוא מעריכת חוזה לפי סעיף 15 חוק הלוואת חוץ בנקאיות.

לכן לא יחוייב לצרף לתביעתו את חוזה ההלוואה ואף לא לציין את הפרטים שיש לגלותם כאמור בסעיף 8(ב)(1) לחוק.

הגשת בקשה לעיקול בטרם ביצוע מסירת אזהרה

במסגרת בקשה לביצוע שטר ניתן להגיש בד בבד עם הבקשה בקשה לעיקול בטרם ביצוע מסירת אזהרה.

במצב בו קיים חשש סביר בו ינסה החייב להבריח נכסים כתוצאה מפתיחת ההליך ניתן להגיש בקשה להטיל עיקולים בטרם ביצוע מסירת האזהרה ובכך למנוע את הברחת הנכסים.

הבקשה תוגש בסמיכות לפתית התיק כאשר לזו יצורף תצהיר ופרוט נרחב מדוע על רשם ההוצל”פ להורות על עיקולים בטרם נודע לחייב על ההליך ולפגוע בו משמעותית.

לרב יוטלו עיקולים בחשבונות בנק, חברות ביטוח, עיקול רכב ומקרקעין כדי להבטיח את הגבייה במידת הצורך.

ניסיון המשרד

משרדינו מתמחה בתחום התמחות הוצאה לפועל, משרדינו הגיש ללקוחותיו הרבים בקשות לצו תשלומים ובאמצעות זו הצליח להשיב להם ניהול אורח חיים נורמטיבי.

משרדינו ממוקם בראשון לציון ונשמח לארח אותך לפגישת ייעוץ במסגרתה נבחן יחדיו את התיק שלך ונמצא את הפתרון המשפטי הנכון ביותר עבורך.

לפגישת ייעוץ ניתן ליצור קשר עם המשרד בטלפון 072-2516162 או להשאיר פרטים ונציגינו ישוב אלייך בהקדם, אביחי בן דוד, משרד עורכי דין.